Thursday, January 23, 2020

Sabah 2018 ~ Penginapan di Kudat: Simpang Mengayau Chalet

Assalamualaikum.

Hari kedua kami decide untuk stay di Kudat. Sebabnya esok pagi tu kami nak jalan kaki ke Tip of Borneo. Perjalanan dari Ranau ke Kudat adalah lama dan di sini cepat gelap. Plan your itinerary wisely okay. Kami check in dalam pukul 9 malam tapi sungguh la, gelap sangat dah time tu macam 12 tengah malam dah gelap dan sunyinya waktu tu. Mula-mula plan konon dapat la tengok sunset haha dalam mimpi ja lah sunset tu. Kalau nak baca pengalaman kami boleh klik link ni 👉 Pengalaman Roadtrip Ranau-Kudat

Simpang Mengayau Chalet

Harga: RM 250/malam (include breakfast)

Kemudahan dalam bilik:
  • 2 katil queen
  • Air condition
  • Water heater
  • TV
  • Tong sampah
Kemudahan lain:
  • Free parking
  • Café
Contact details:
📞 019-585-8116 ~Ms. Jessy
📞 010-811-6069 ~Mr. Jerry



Kami stay di House 3. Kelengkapan semua okay, ada secukupnya. Yang paling penting di sini ialah aircond sebab Kudat sangat panas ya. Atau mungkin sebab dekat dengan laut kot maka angin bertiup tu dengan bahang sekali kan. 
Pintu masuk chalet
Jalan ke kanan, terus ke Tip of Borneo
View from our room.

Room ni include breakfast tapi yang tak best breakfast start at 9am. Bayangkan betapa lamanya nak tunggu pukul 9 sebab sini pukul 7 pagi tu dah cerah sangat dah. Kelaparan kami tunggu. Sementara tu kami duk bantai makan jajan mana yang ada haha mujur ada bekal sikit.

View dari cafe masa breakfast
Mi kosong ja tapi makan dengan sambal cili sedap la
Ada mi goreng, sambal cili dengan kopi/teh macam tu. Simple ja. Mi tu kalau makan saja rasa bland ja tapi makan dengan sambal cili baru jadi sedap. Orang panggil mi bodo la kan tapi gitu pun 2-3 pinggan jugak kita bantai makan haha. Cuma kekurangan tempat ni ialah cafe dia tak di-maintain dengan baik. Ada bahagian lantai kayu dah berlubang, sedikit berbahaya di situ. Limited breakfast choice, agaknya kalau ramai orang menginap lagi meriah kot makanannya.

Staff okay, friendly dan agak responsive dalam menjawab soalan di whatsapp. Masa nak check in tu pun depa call kot kita cancel ka apa. Rasa bersalah juga sebab 9 malam baru sampai, kira dah agak lewat depa tunggu kan. Not sure if there's 24 hours reception atau tak, boleh ajukan soalan ni pada depa directly. Penginapan ni sangat dekat dengan Tip of Borneo. Sesuai untuk yang nak tengok sunrise atau nak morning walk kat sini.


M.


No comments:

Post a Comment