Wednesday, January 22, 2020

Sabah 2018 ~ Penginapan di Kundasang: Bensin Homestay

Assalamualaikum.

Dalam banyak benda bila nak travel benda yang agak semak dan consume banyak duit adalah, penginapan. Kat sini la duit akan banyak habis. Agak mencabar untuk aku sebab aku in charge cari penginapan sepanjang di Sabah. Nak cari harga within budget dan review elok memang pening juga la. Macam-macam keyword aku cuba.

Hari ni aku nak review penginapan yang kami dah stay di Kundasang. Hanya satu malam di Kundasang dan kalau anda ada banyak masa stay la kat area sini dua malam. Kundasang dan Ranau ada banyak sangat attraction. Memang tak sempat nak cover betul-betul kalau sekadar dalam dua hari satu malam. 

Bensin Homestay

Harga: RM 70 + RM 10 (add on 2 selimut) = RM 80/malam

Kemudahan dalam bilik:
  • 1 tilam queen + 1 tilam single (Disediakan 2 Selimut)
  • Water heater (Paling penting!)
  • Cermin
  • Penyangkut baju
  • 2 power plugs
  • Tong sampah
Kemudahan lain:
  • Open kitchen
  • Free parking
Contact:
📞 013-871 7346 ~Pn. Maria
📞 019-585 8900 ~En. Bensin


Ok, jom aku share keadaan di homestay ni dan juga suasana sekeliling. Best gila! Tenang, sunyi dan mendamaikan. Dan sejukkk haha sebab tu water heater yang berfungsi amat penting ya di sini.

Pagi menghadap Gunung Kinabalu


Untuk bilik-bilik kena turun jalan ke bawah sana
Bilik kita hujung sekali
Susun atur yang simple dan kemas. Tak crowded.

Water heater berfungsi dengan baik!
Woke up to this!
Sambil tunggu turn mandi boleh la menjeling Gunung Kinabalu di depan mata.
View from our room 😍

Ok, sekarang aku tunjuk sekeliling kawasan homestay ni.
Room yang available. Yg ini sesuai utk 3-4 pax. Backpackers.

Boleh buka meja lipat dan kerusi untuk lepak makan/minum di sini.
Open kitchen. Nak masak ka perangat lauk ka silakan.
Nak turun ke bawah dalam 80-100m ja kot.





Bensin Homestay ni terletak di atas bukit juga. Bertentangan dengan Gunung Kinabalu, makanya dapat la view yang best tu. Room yang kami pilih tu sesuai untuk backpackers, bujang or couple with no kids. Tak sesuai untuk ibu bapa yang dah tua. Sebabnya lenguh kaki nak memanjat tangga dan kena turun tangga yang agak curam. Walaubagaimanapun, ada pilihan homestay kat belah atas yang sesuai untuk family, with kids or with your parents. Tak payah turun tangga curam tu dah ha. Range harga dalam RM 150 sekali kitchen dalam rumah tu jika tak silap. Maka takyah share open kitchen kat bawah tu dah, lagi senang.

Owner sangat pantas, responsive, friendly dan baik. Masa whatsapp pun cepat respons, terus aku bayar deposit untuk secure place. Kami check in lambat sikit around 5.30 petang kot memang depa tanya kot kita sesat ka apa kan. Bila sampai sini ingatkan tak sejuk hell no, sejuk sis!! Maka kami decide kena add on 2 selimut kalau tak tengah malam kang ada jugak lebam bijik mata berebut selimut haha. RM 5 untuk setiap selimut. Memandangkan owner waktu tu kat luar pi dinner dia habaq balik satgi dia terus hantar ke bilik. Memang menepati janji lah. Senang hati dengan owner macam ni. 
 
Tak banyak review pasal Bensin Homestay ni makanya aku ambik keputusan untuk tulis pasal ni. Untuk rujukan orang-orang yang nak stay in Kundasang dengan harga penginapan yang murah dan masih dapat view Gunung Kinabalu. Highly Recommended!!! 💙



p/s: A very pleasant stay! Aku recommend pada Lisa dan ya, next few months tu Lisa dengan family dia pun stay sini juga. You should give it a try lah kalau datang sini ok.


M.


No comments:

Post a Comment