Tuesday, February 4, 2014

Edisi Mudah: Resepi Cheesekut [Resepi]

Assalamualaikum.

Seperti biasa, aku kalau resepi mudah, senang dan tak rumit memang aku share. Aku share apa yang aku pernah buat je. Kalau payah memang aku tak buat. Dah tak buat apa ke halnya aku nak share kan. Jadi, aku buat keputusan nak share resepi ni sebab rasa macam aloloo senangnya. Banyak dah orang share resepi ni tapi saja nak jugak up entri satu..hehe.

Aku mula-mula tengok Cheesekut ni dekat belog Kak Yana. Rasa macam senang je, bahan pun tak banyak. Oh, kalau kau rasa nak cari resepi dessert yang mudah dan sedap, pegi usha belog Kak Yana tu. Aku dah berapa kali terpengaruh entah..haha.

Google
Resepi Cheesekut
Bahan:
  1   paket deluxe cracker original
1/2  tin susu pekat
200 gm cream cheese
2-3 sudu susu full cream dutchlady

Cara-cara:
1. Pukul cream cheese sampai kembang atau lembut. Pakai mixer ataupun blender, ikut suka mana lagi mudah.

2. Masukkan susu pekat. Kalau nak lebih manis, masukkan lebih susu pekat.

3. Masukkan 2-3 sudu susu full cream. Kalau nak cream cheese cair sikit, letak lah susu full cream lebih sikit.

4. Celup biskut satu persatu dalam susu full cream. Lepastu susun la dalam tupperware.

5. Dah tu letak lapisan Cream cheese diikuti dengan lapisan biskut pulak. Bergilir-gilir la letak lapisan cream cheese dengan biskut sampai habis cream cheese tu.

6. Akhir sekali, tutup dengan cream cheese. Simpan dalam peti ais semalaman..kalau teringin sangat nak makan, 3-4jam simpan dalam peti ais pun dah okay. Siap!

Cheesekut Kak Yana
Aku punya cheesekut macam kat bawah ni. Di hiasi taburan oreo.. :D
Google
Tips:
  • Resepi ni boleh guna deluxe cracker, oreo, biskut marie mahupun biskut hup seng. Pilih je apa-apa jenis biskut yang kau suka.
  • Kalau oreo kena pakai 2 pek, inti tengah tu aku buang je. Boleh kalau nak masukkan dalam cream cheese tu tapi manis aa. Aku tak makan manis.
  • Lapisan atas sekali, boleh taburkan oreo yang kau dah crush jadikan serbuk. Kalau malas, letak serbuk milo pun boleh. Ini optional je.
  • Hiasan atas tu nak letak buah pun boleh. Strawberi or blueberry best jugak.

Macam biasa la, aku mana rajin ambik gambar lepas masak, ini semua hasil google. Thanks kepada blogger yang rajin share resepi. Sedap tak sedap makcik aku mintak resepi la ceritanya..hehe. Cubalah, dijamin senang! :)

sumber gambar: google
Mira.

4 comments:

  1. cheesekut? uniknya nama makanan ni. anyway, nampak macam sedap je. nak try aa! thanks for that info :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah sebab cheese dgn biskut agaknya. try la :)

      Delete