Tuesday, November 23, 2021

Pengalaman Kali Pertama Siang Ikan Sembilang


Seperti tajuk di atas, ya, aku pertama kali dalam tiga puluh tahun hidup ni telah bersiang ikan sembilang. Selama ni jadi free rider, makan ja tahu..yang bersiang selalunya ayah takpun makngah kalau balik kampung. Haritu balik kampung ada rezeki dapat ikan sembilang. Tak beli, ni pakcik aku yang tangkap..dia nelayan. So, pakat berbahagi la rezeki kan. Kampung aku memang terkenal dengan ikan sembilang. Bagi yang taktau walaupun rupa macam ikan keli tapi rasa ikan sembilang jauh lagi sedap ya. Paling best buat kari la walaupun aku tak minat sangat dengan kari tapi layan ja weh sedap punya pasal. Favorite part? Sudah tentunya ekor. Goreng garing ekor tu fuhh memang sedap la. Confirm berebut dengan laki aku. Pastu aku ungkit ohhh, time bersiang taknak tolong eh hahahaha.

Disebabkan aku geli aku request ikan kecik saja tapi ayah bagi 2 ekor kecik, 2 ekor sederhana. Rupa-rupanya strategi tu salah, yang kecik sedap dimakan tapi lagi susah nak bersiang. Okay, lesson learned. Ikan sembilang ni hidup tau masa dimasukkan dalam styrofoam ice box tapi once kita letak ais nanti dia mati la. Option lain untuk matikan ikan ni, letak garam biaq dia menggelupur kat situ biasanya mati la. Option lain dari tu aku taktau, depa turunkan ilmu takat tu ja. Aku takdak pengalaman lain ok. Aku search tutorial siang ikan sembilang ni kat youtube, tengok 2 ke 3 kali ka lebih entah untuk fahamkan konsep sebelum praktikal. Thanks la abang yang share tutorial tu. Semoga bahagia, dipermudahkan urusan dan murah rezeki di dunia dan akhirat, 
Ikan yang bakal disiang
Fresh out of styrofoam ice box.
On your mark, get set, go!
Ya, suatu kewajipan ya memakai glove sebegini. Mujur ada kat rumah kalau takdak aku takkan siang ikan ni. Licin dan berlendir, geli la pegang badan dia. Better pakai glove getah (?) yang rapat ke tangan ni bukan yang plastik tu. Yang plastik tu macam bukan untuk jari orang Asia ja. Kalau aku, tau dah satgi mebai sebab plastik bodo tu bergerak-gerak annoyed-kan aku haha.
Rendam dengan limau kejap dalam sejam
Untuk buang bau hanyir, rendam jap la dalam air limau. Aku pun tak sure aku guna limau nipis ka limau purut time ni tapi aku rasa any limau will do the trick kecuali limau bali, limau oren manis mahupun limau sembahyang tu.
Acah art berat
Haa, hasilnya setelah berhempas pulas. Aku guna pisau daging tu ja tapi hulu dia macam kayu yang licin tu so terluka jari sikit la. Nak best kena guna pisau yang the whole pisau adalah jenis besi/tembaga berat tu alamak aku taktau pisau tu jenis apa alaahh noob betul lah. Nanti kalau aku dah tau nama pisau tu aku share sini. Yang penting semua lendir dan selut ka lumpur ka apa tu kena clear barulah tak hanyir dan bersih. Agak susah untuk 2 ekor yang pertama sebab nak faham anatomi ikan tu sebab rupa dia kan lain dari ikan biasa tu. Lepas 2 ekor berjaya disiang hang rasa macam bring it on!!! With glove on (of course) hahahaha.

Tips goreng ikan sembilang taknak meletup kelangit ketujuh, tos sampai air kering dan masukkan asam keping tu sekeping, kalau asam tu kecik bubuh la dua. Pandai-pandai la. Eh sat tips ni untuk taknak meletup masa menggoreng ka taknak bagi melekat tah eh. Sorry la short term memory loss dah aku. Aduhai, lemah! 


M.

No comments:

Post a Comment