Friday, September 11, 2015

Kehidupan di Perlis

Asslamualaikum.

Perlis negeri paling utara di Malaysia. I was born in Perlis. Nak kata purely Perlis itu tidaklah sebab aku membesar di beberapa negeri lain. Untuk ketika ini aku menetap di Perlis. Maka ada beberapa situasi berdasarkan pengamatan aku.

Driving
Kalau tak biasa kau akan rasa "the heck?" bila drive di sini. Driver super tenang a.k.a tidak rushing.  Nampak macam best kan. Nope. Driver tenang bila dia di depan lane dan agak diri sendiri sempat lepas lampu hijau ja. Orang belakang dia peduli hapa. Kurang memikirkan nasib pemandu di belakang. Bila lampu hijau menyala kau yang kat belakang tertanya-tanya apahal tak jalan lagi, kereta rosak ka atau pengsan ka pemandu ni. Well no, they're just slow! Pernah  sekali kami more than 10 second sebelum kereta paling depan bergerak. Kan aku dah kata driver perlis sangat tenang orangnya. Nak suami tenang? Mungkin patut consider manusia yang tinggal di Perlis. One good thing is hon adalah aksesori kereta semata-mata. sangat rare untuk anda dengar bunyi hon. Ayah aku bunyi hon untuk kes seperti hei kawan lama! Atau ada pakcik naik motor lupa angkat tongkat. Bahaya tau tak angkat tongkat motor, ada kes orang eksiden dan meninggal sebab lupa angkat tongkat moto. Serius.

Night life
Oh, rasanya tiada kehidupan malam yang sungguh meriah di sini. Kebiasaanya kedai tutup awal juga lah kecuali kedai makan. itu pun ada kawasan tertentu sahaja yang meriah dengan kedai makan. Nak cari club ka apa semua tu rasa macam takdak ja. Yang harom punya adalah kot. Mungkin juga orang terus masuk Siam kalau nak night life yang happening. Mungkin la.

The Heat
Hangat ya. Kami tak guna perkataan panas tapi hangat. I dont know why. When i use panas my mom macam 'apakah panas? hangat lah' haha entah. The heat we got sepanjang tahun cuma awal tahun ada angin timur a.k.a angin yang sangat sejuk dan menggerbangkan tudung kau sampai kau rasa nak gantung botol air hujung tudung untuk buatkan ia berat..lol. The heat come with good things la..harumanis contohnya.

Harumanis
Not so sure apa yang aku boleh promosikan tapi hell yeah harumanis one of the most attractive thing we got! Derr masuk musim harumanis kau rasa the heat. I was doing my internship and suddenly when the season come, people come. Berduyun tiba dengan pelbagai alasan seperti ceramah, kursus, audit and so on. Yes, alasan sahaja itu semua padahal mahu cari harumanis kan? Haha. Jadi aku cadang nak tanam harumanis lepastu jual online. The price won't go down. Sebab? Demand terlalu tinggi dan supply tidak cukup. Tapi tidaklah aku nak jual sampai sekilo empat puluh. Tak sampai hati aku. Sekilo baru dua biji kot.

Ketenangan
Sini sangat tenang bagi aku. I can still see the green scenery. Padi, gunung, pokok dan sebagainya. Bangunan tinggi tidak banyak di sini. Tiada pencakar langit di sini tapi pencakar tanah ada banyak, ayam itik dan angsa ang ang contohnya. Kalau kau nak larikan diri dari kesibukan kota dan mahukan ketenangan. Aku syorkan datanglah ke sini. Book homestay di tengah bendang and have a good time. Bangun pagi drive around Balik Bukit/Tasik Melati..dengan suasana pagi, berkabus..ada bahagian ada sawah padi pulak, tengok bangau terbang sana-sini hmm memang rasa tenang.

Makanan
Masih murah. Boleh makan nasi kandar dengan harga RM 3.50 depan ofis aku contohnya. Abang nasi kandar tu baik dah la kopi o dia sedap. Eh, terpuji pulak. Masih boleh berbelanja dengan RM 5 sahaja untuk lunch. Tapi ada ja tempat mahal.


Kesimpulan, kalau nak berehat jauh daripada kesibukan bandar, datang la ke negeri Perlis. Kalau jenis suka lepak shopping mall dalam aircond then i guess this place is not for you.

M.

No comments:

Post a Comment