Wednesday, December 11, 2013

Aku Dan Impian.

Aku ni sebenarnya boleh la dikategorikan sebagai orang yang tak berimpian. Sebab apa? Aku aku rasa impian boleh melemahkan aku. Ye, tahu! Impian tu perlu untuk bagi kau semangat kan. Tapi aku lebih gemar panggil impian aku sebagai rancangan a.k.a plan. Sebab kalau buat rancangan lepastu tak jadi, takda la aku berduka lara dan bersedih-sedihan. Aku kan taksuka layan perasaan sedih.

Ada satu hari roommate aku tanya soalan cepumas. 'Mira tak rasa nak kawen ke? Kawan-kawan Mira semua dah banyak jugak yang kawen kan? Asyik pegi kenduri je.. Tak rasa macam tergugat ke or rasa nak kawen jugak!!' ujar sang roommate. Aku pun gelak lah sebab sejujurnya kawen tiada dalam plan aku yang asal. Masa umur 20 tahun aku dah ada idea apa nak buat dalam 5 years. Aku tak letak target  kawen dalam 5 year plan aku pun. Kiranya dalam 5 tahun tu aku nak buat apa yang aku suka.

Roommate aku pulak sebaliknya, dia sebolehnya nak kawen before graduation dia. Kiranya nak datang konvo dengan husband lah ataupun at least tunang. Tapi tengok calon sekarang macam tak sempat nak kawen before grad je sebab boyfriend dia junior..hehe. Walaupun begitu, dia berharap graduation day nanti ada lah surprise dari buah hati dia. Roommate aku memang drama sikit. Banyak tengok cerita cinta aku rasa..haha.


Bila aku cakap pasal 5years plan aku dia terus rasa macam aku ni pelik. Seperti mengapakah kau begini tak berperasaan mira? Ahaha. Tapi hampir setahun jadi roommate aku ni, dia dah boleh faham cara aku berfikir dan betapa aku tak romantik. Bukan apa, dia kadang-kadang punya beria cerita scene romantik dalam drama/filem semua lepastu aku cuma jawab 'erk'. Ye, haruslah beliau sakit hati..haha.

Sesungguhnya ketahuilah bahawa aku ni pangkat kakak even nombor dua. Aku banyak tanggungjawab nak kena pikul instead of fikir nak kawen. Kawen tu jatuh nombor berapa pun tak tahu sebab aku tak pernah fikir secara seriousnya untuk kawen. Bukan apa..tengok akaun bank terus tangisan syahdu berkumandang. Jadi bagaimana harus aku fikir nak kawen? Hahaa. One day insyaAllah bila aku betul dah sedia dan rasa macam dah fulfill plan aku yang dah lama aku nak buat, Ya, aku akan fikirkan.

Salah satu sebab aku rasa takpa kawen lambat sikit adalah sebab kakak aku pun belum kawen lagi. Once dia dah kawen mungkin aku akan rasa yang i'm next gitu kot. Lepastu baru excited sikit kot. Gamaknya lah. Hati ni malas betul nak berperasaan. Mak kata the only perasaan yang aku ada ialah marah. Ok mak, ok! Merajuk ah gini.. :P

So, sekarang sudah 22. Kiranya 5 year plan aku tinggal lagi 3 tahun plus minus untuk dilaksanakan. Harapnya semua plan berjalan lancar. Sehebat mana kita plan pun, Dia tetap Planner yang sempurna lagi maha mengetahui. Semoga dipermudahkan segalanya. :)

Assalamualaikum.
Mira.
p/s: sudah 5 tahun. terima kasih untuk itu. ;)

No comments:

Post a Comment