Friday, October 31, 2014

Promise To Be Kept.

Benda paling susah nak dibuat adalah menunaikan janji. Cakap mudah, fikir juga mudah, nak ditunaikan? Terkedek-kedek kau seperti itik pulang petang bila nak buatnya..ye dak?

Kita banyak makan hati bila janji tinggal janji.
Janji. Simpan. Mintak. Tak terlaksana. Pendam. Ubat luka di hati *nah, iodin sebotol, cukup?*

Atau

Janji. Simpan. Mintak. Tak terlaksana. Pendam. Stacy-Adam bergabung. Meletop! Ya, anda kini bersama saya Nabot dan Nelofot dalam rancangan MeleTOP!! :P

Tapi sebenarnya kita dengan diri sendiri pun kejanya memungkiri janji ja. Sedar tak? Seperti kau kunci jam pukul 6.00 pagi snooze-snooze-snooze dan tadaaaa fajr elephant lah engkau. Ok, aku pun gitu. Syaitonniirrrojimm banyak peluk aku ka? Ka selimut berkulit pig serasa gebu gebas sampai terbabas ni..uhukks.

Lalu bapakku berkata, 'eleh janji dengan jam pun hang boleh tutup suruh dia gerak hang lepas 10 minit, apa nak jadi taktau?' *geleng kepala sambil sambung main game solitaire di subuh hari *
Sejak hari itu, aku sudah tidak mahu mempercayai janji manusia lain lagi. Sebab janji dengan diri sendiri pun aku sering terbabas masuk longkang seperti main boling.

Once you promise, you must try your very best to keep it. Even to yourself and nobody knows.

Mira.

3 comments: