Wednesday, May 28, 2014

Ayam

Ya. Tahu ayam sedap! Tapi sila jangan makan ayam banyak sangat takut kau terikut-ikut perangai ayam. Kalau kau perasan peribahasa guna perkataan ayam selalu membawa maksud yang tak baik mana pun. Contoh, cakar ayam err hangat-hangat tahi ayam, ayam berak kapur dan bontot ayam. Eh, bontot ayam kira peribahasa/simpulan bahasa ke? Haha. Pandai-pandai je hang mira.

Omputih selalu kata 'Don't be a chicken!'. Maksud dia jangan duk penakut sangat lah manusia hoi. Ha, aku ni kalau jadi translator kat tv mesti orang bengang ayat caca marba..kahkah. Berbalik kepada 'don't be a chicken' tu aku nak bagitau yang benda paling merugikan adalah bila kita takut nak buat sesuatu yang tak patut ditakuti. Kita ni manusia..selalu takut walaupun tak perlu. Entah apa masalah entah. Aku hairan juga sebenarnya. Adakah ini salah syaitonnirrojimmm? Biasalah tipikal..semua benda buruk kena cari salah orang/setan, jangan tuding kat diri sendiri dulu..kah.

Bila kita takut, banyak peluang akan terlepas pergi. Banyak benda kita rugi. Sangat banyak! Contoh berdasarkan pengalaman, orang selalu takutkan aku dengan pelbagai perkara buruk kalau aku ambik third language. Banyak la benda dimomokkan ke aku seperti tak berbaloi la, tak best la, tak jamin apa-apa la, tak dapat A la. Tapi aku sebagai peminat bahasa peduli apa dengan momokan diorang. Sikit pun tak takutkan aku. Aku jenis kalau suka satu benda dan aku tahu aku buat benda betul, nothing can stop me. i won't stop! i won't stop..ok, imagine aku nyanyi lagu miley tapi tukar lyric sikit..haha. 


Keputusannya? Sangat menggembirakan. Kepuasan bagi aku dalam belajar bukan dapat A tapi bila aku dapat guna dalam kehidupan seharian aku. Itu yang buat aku gembira. Aku perasan banyak orang takut nak buat sesuatu yang dia nak atau suka semata-mata sebab termakan dengan kata-kata 'menakutkan' dari rakan sebaya. Peer pressure lah konon. Mujur aku tak mudah terpengaruh dengan rakan sebaya mahupun kakak senior. Momok kisah menakutkan paper killer ke, lecturer killer ke..aku kesah apa. Yang aku tahu aku buat keja aku ikut guideline yang disediakan. Setel masalah.

Lagi satu, killer macam mana pun lecturer sila jangan takut melainkan kau jumpa bukti dia serial killer bunuh lapan orang dah sebelum ni. Yang tu patut takut jugak lah, kalau tak apa de hal lecturer killer pun makan nasi dengan sambal udang petai jugak apa? Haa, gitu. Bagaimana nak deal dengan lecturer killer dan juga garang? Mudah..go with the flow dan juga cuba baca perangai dia. Kalau kau dah terer baca perangai dia InsyaAllah kau takkan takut dah. Bila dah ada expectation, kau dah tau nak buat apa. Dan biasanya lecturer killer kalau jumpa luar kelas, baik gila. Ketahuilah mereka juga manusia biasa.

Sekian. Akhir kata, jangan jadi ayam. Takut dengan Tuhan sudahlah..itu yang sepatutnya. Ok bai.

Mira.

No comments:

Post a Comment