Wednesday, April 2, 2014

Edisi Mudah: Telur Dadar Ikan Bilis [Resepi]

Gedik kan telur dadar pun aku nak letak resepi kat sini. Tapi resepi tu bukan penting sangat pun..aku di sini untuk memberi keyakinan kepada umat manusia bahawasanya 'Anda semua boleh masak! Takpayah tunggu bini sakit baru nak terkedek-kedek belajar masak. Dan takpayah desperate kelaparan tahap naga tasik chini baru nak belajar masak. Masak itu mudah!' Masak memang mudah tuan-tuan dan puan-puan serta adik manis..yang payahnya, nak masak bagi sedap..hehe.

Pada aku, cukuplah masak setakat mampu kenyangkan adik beradik, anak beranak dan satu family engkau. Takpayah la tahap nak buat katering. Pada aku orang yang patut niaga makanan adalah orang yang dikurniakan bakat memasak..bukan sekadar tahu masak. Banyak beza tu tahu. Kalau setakat tahu masak tapi bakat takda, tak sedap mana pun. Tak caya? Cuba analisis berapa kali engkau makan kat kedai tak sedap? Faktor tu faktor...

Jadi demi memulihkan keyakinan para tukang masak tak berapa nak konsisten seperti aku, aku share resepi telur dadar ikan bilis yang dapat idea masa takdak keja kat asrama. Hokay, aku masak pakai rice cooker yang telah diupgrade ke portable cooker..hehe. Motif sangat aku nak cerita kan. Ini kalau kantoi ni, kena rampas buat naya ja..hoh.

Here we go, Telur dadar ikan bilis:
Telur-2biji
Ikan bilis-segenggam
Mayonis-1 sudu


Cara:
Pecahkan telur dan pukul macam nak cari gaduh sampai dia kembang. Lepastu letak sesudu mayonis. Pukul lagi sampai kau rasa ah bosannya, baru stop ye. Dan masukkan ikan bilis yang sudah dicuci ke dalam telur yang sudah dipukul ittew. Apalagi, lepastu masuk kuali sana. Sambil tunggu tu boleh pegi cuci mangkuk kat singki sana. Terbalikkan telur kalau nak both bahagian garing. Lepastu tadaaa.. Siap!


Gambar sumber dari belog Aznanie . Dia punya resepi lain sikit lah dari aku. Aku punya versi, apa ada kita campak ke dalam telur dadar ittew. Ha, nampak ganas tu cemana. Ganas tak ganas, yang penting perut kenyang..ye dak? Oh, ya..aku tak letak garam sebab ikan bilis masin dah. Cukuplah tu. Kurangkan garam dalam kehidupan, lebihkan garam dalam senyuman..kekeke. Dulu adik aku cakap tak gebu pun telur dadar letak mayonis, aku wonder dia letak banyak mana..hmm. Serius, letak mayonis lagi gebu lah. Nak lagi kick, letak cili padi..wohoo. Mungkin aku patut tanam pokok cili satu lepasni..hmm.


Gambar atas ni sumber google. Kau imagine telur dadar ittew segebu ini dan ditaburi oleh ikan bilis..omnomnom.. Maap la rakan-rakan dan taulan..saya mana ada smartphone nak ambik gambo upload sini. Ada phone pun takleh nak connect internet, maka tiadalah bukti bergambar. 

Mira.

No comments:

Post a Comment