Sunday, February 23, 2014

Soalan Yang Aku Paling Malas Nak Jawab.

Aku taktahu kenapa orang selalu tanya soalan yang aku taknak dengar. Ok lah setakat nak kena dengar tapi yang nak kena bagi jawapan serta pandangan bernas yang payah tu. Bukan apa..aku ni jujur orangnya. Pehhh basuh baju sidai sendiri gayanya ni..tapi logik apa! Kalau tak sidai sendiri bila baju nak keringnya kan. Aku bagi metafora aneh lagi. Eh, metafora ke sebenarnya benda ni? Ahaha.

Setakat soalan femes amess 'bila nak kawen?' aku tak heran sebab takda orang nak tanya soalan berbaur begitu pun kat aku. Satu, sebab muka aku seperti telah dipatenkan sebagai forever alone lepastu sebab kedua, perangai man at heart aku ni. Dalam erti kata lain, takdak ciri girlfriend sejati lah. Kalau aku tetiba invite kawan-kawan ajak mai kenduri mau tercekik tulang ayam secara berjemaah, tak pasal masuk berita. Kalau metro masuk muka depan dengan headline berbunyi, 'Tulang ayam durjana!! gara-gara terkejut dengan undangan perkahwinan seorang kenalan, beberapa individu dikesan tercekik tulang ayam semasa makan tengahari..lebih aneh lagi mereka tercekik tulang ayam di lokasi berbeza di seluruh negara'.  

Haa, begitulah serba sedikit penjelasan betapa aku tidak berciri isteri pilihan..sobss dakpee lah dakpee. Kebaikan tidak mempunyai ciri isteri pilihan sejati hiburan sensasi ni ialah takda orang tanya soalan bila nak kawen tu. Kalau ada kawan yang tanya soalan kawen tu aku syak dia saja nak ambik hati aku. Yalah, kalau dia tak acah-acah tanya nampak benar aku tak laku. Baik hati betul orang yang bertanya tu. Lepasni takyah tanya la..kalau tak aku siku ja. Itu kira balasnya untuk si baik hati..kahkahkah.


Sebenarnya masuk tiga perenggan ni aku belum bagitau lagi apa soalan yang aku malas nak jawab tu kan. Laghaa betul aku ni. Ok la, satu..soalan 'cantik tak design ni?'. Soalan sebegini rupa biasanya diajukan ketika shopping. Sebab tu aku tak suka teman orang shopping. Bukan taknak bagi pandangan tapi aku kan taste paling basic abad ini, payah la nak bercakap benar ni. Biasanya soalan 'cantik tak design ni?' akan diajukan sambil mengangkat pakaian dengan corak yang perghhh pening benar mata aku nengoknya. Aku kan taksuka benda pening memang aku krikk krikk la dua puluh saat.

Kalau ikut hati aku, jawab ja lah 'buruk! toksah beli wei'. Tapi memandangkan kawan yang tanya tu buat mata bersinar-sinar seperti patrick..cemana daku nak berterus terang ni?? Jawapan paling selamat 'kalau hang suka, ambik!' ataupun 'Haa, macam gaya hang ja! Tapi bukan taste aku la'. Motif aku bagitau bukan taste aku biasanya sebab aku memang tak berkenan. Tapi kesah pulak kan? Bukan aku yang nak kena pakai pun, lantak hang lah nak beli ke tidak. Tapi kalau buruk sangat aku berterus terang ataupun pegi lari beli goreng pisang..haha. Lari dari kenyataan gitu.

Benda kedua, aku paling takreti nak jawab bila orang tanya 'comel kan baby ni?' sambil tunjuk gambar baby baru lahir, fresh from oven katanya. Sejak bila rahim ibu jadi oven pun taktau lah..haih. Aku ni kalau benda tak macam diperkatakan aku rasa gatal la mulut nak cakap tapi kang kecik hati tujuh keturunan pulak kalau aku cakap baby tu tak comel. Cuba bagitau aku cemana aku nak nampak kecomelan baby kalau baby tu masih merah..sangat merah ok! Bagi aku baby kena tunggu beberapa bulan baru nampak kecomelan dia. Tolongla jangan paksa aku jawab soalan sebegini. Takkan aku kena pegi beli goreng pisang lagi? Penat aa gini.

Setakat ini, aku rasa dua perkara tu paling banyak ditanya kepada aku. Susah jugak nak jawab soalan para manusia ni lagi-lagi perempuan. Perempuan kan nak dengar apa yang dia nak dengar ja, part dia taknak dengar dia buat derk ja. Jadi aku memohon dengan buat muka acah-acah comel macam patrick tolonglah berfikir sebelum bertanya kepada rakan anda. Dilema nak menjawabnya hoi. Salah jawab kang merajuk macam Ariana Rose yang merajuk tak berkesudahan dengan Tengku Adam sebab jeles. Mengada! Kasi lempang sedas baru tahu.


Assalamualaikum.
Mira.

2 comments: