Monday, February 17, 2014

Orang Yang Tak Pernah Mengalami Takkan Pernah Mengerti.

Alergik. Ya, dia datang lagi. Setelah dekat dua tahun tak menyerang. Tak semena-mena dia datang. Amboi dah la tak jumpa sebab kenapa alergik lepastu sekali datang sakitnya tak berapa boleh nak tido malam la.

Ramai orang dalam dunia ni tak mengerti betapa sakitnya bila alergik. Agaknya dia fikir rashes a.k.a ruam tu tumbuh sekadar menghiasi kulit. Kalau ianya tak menyakitkan, sungguh aku tak hairan. Tapi ini.. Gatalnya ruam tu sampai tahap rasa nak rendam tangan dalam air panas menggelegak. Biar tangan kebal dan tak terasa apa. Tapi kang hilang deria tangan aku..tak pasal-pasal ja. Dari sakit sekejap terus kekal.. Sabar mira sabar.

Hari pertama semester baru, aku tak dapat pegi kelas. Terus ke pusat kesihatan dengan sang roommate. Jumpa doktor, ambik ubat dan ke lab nak setelkan jadual sem ini. Bila malam ruam makin banyak. Biasanya dua hari pertama saat paling kritikal sebab time tu ruam baru nak bercambah. Ya, bercambah lagi meriah dari jerawat zaman sekolah.


Dalam banyak-banyak tempat ruam ni menghuni, tempat paling menyakitkan sudah tentulah tapak tangan, tapak kaki dan di celah jari. Hoi..itu tempat paling kritikal sebab kau takkan tahu bagaimana nak menggaru bahagian itu semua dengan efisien dan efektif. Rasa gatal ruam tu dari dalam kulit. Susah betul nak explain sakitnya gatalnya ruam tu bagaimana. Kau imagine ja lah jerawat tumbuh dalam kulit kau dan kau takleh fikir cemana nak get rid of them. Macam tu lah apa yang aku rasa.

bukan tangan aku.
Jadi aku sekarang dalam proses pemulihan diri. Gatalnya ruam ni Tuhan ja yang tahu. Statement paling jumud abad ini ialah bila ada orang rasa alergik ni berjangkit. Seriously? Teruk benar kau..sejak bila alahan boleh berjangkit. Ada internet tak guna untuk cari maklumat, tahu cari hiburan ja lepastu buat andaian merepek meraban. Malas nak layan.

Dah, aku nak pegi garu tapak tangan aku. Sehingga bertemu lagi. Harapnya next update aku dah sembuh dari alahan maha mencabar ini. Ok, bye. :)

Pic:google

3 comments:

  1. Oitt miraaa...semoga cpt sembuh yee...sakit kan kifarah dosaa.., :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks rara. itulah, lega jugak sakit ni, boleh la buang sikit2 dosa tu..he. ;)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete