Thursday, April 12, 2012

Somtam buat Lisa :)

Assalamualaikum.

Tadi ayah aku belikan somtam kat aku. Wehuu..dah dua minggu aku teringin nak makan dan hari ni akhirnya dapat jugak makan. Tiga bungkus pulak tu. Memandang aku rasa sangat bahagia sebab impian tercapai maka aku tweet lah dan Lisa pun tanya apakah itu somtam? Aku ingat semua orang tau somtam tu apa tapi bila fikir balik, orang yang stay area dekat-dekat dengan thailand je yang selalunya tahu sebab somtam berasal dari thailand.

ingredients yang digunakan untuk buat somtam


selalunya orang buat dalam bekas ni. pakai  mortar & pestle ni rasa lebih asli.
Hasilnya...


Rasa somtam ni pedas dan masam. Senang je nak buat sebenarnya. Kalau nak try buat boleh tengok resepi somtam ni. Selamat mencuba! Oh, ada satu movie thai ni pasal somtam. Best sangat, bagi aku must watch movie lah. Klik sini untuk review movie dan boleh download kalau berhajat nak tengok okay! Dan entri ni khas untuk Lisa Zaharin. :)


p/s: perkataan bahasa inggeris dalam entri ini adalah sebab aku lupa maksud dalam bahasa melayu..hehe.
*sumber gambar dari google
Love, Mira.

6 comments:

  1. Haha aku tros g blog kau haha nice entri btw! hehe

    ReplyDelete
  2. haha..saja ah nak promote sama kat org yg taktau psl somtam ni..hehe. thanks lisa.

    ReplyDelete
  3. xpernah rasa...hurm mungkin nanti ley try =)

    ReplyDelete
  4. mai: try jangan tak try. :)

    dayah:taklah sangat. ingredients lain. hg tak pernah makan eh?

    ReplyDelete
  5. sumpah ak x penah mkn kot...ni pon baru first time ak tgk...sbelum ni ak dgr je...ak ingat rupanya macam laksa...hehehe

    ReplyDelete